neděle 22. listopadu 2009

So, do they have different kinds of toothpaste in Europe than we do? Do they have like a chocolate toothpaste?

Lidi se mě tu často ptají, co je hlavní rozdíl mezi USA a Evropou. Abych se vyhla odpovědi, která dvakrát nehraje Američanům do karet, pokaždý uvedu příklad s vidličkou. Evropani používají při jídle jak vidličku tak nůž po celou dobu co jí. Američani si nakrájí jídlo na malé kousky, odloží nůž a po zbytek jídla používají jen vidličku.
Odpovědí na tuhle otázku jsou spousty, ale až do dneška jsem měla jen mlhavou představu o tom, co konkrétně ten rozdíl mezi Evropou a USA je. Dneska mi to ale došlo. Našla jsem poslední kousek skládačky a najednou všechno dává smysl - Američani stavějí domy z dřevotřísky. Možná se mýlím, ale svojí teorii jsem založila na tom, že když se v Evropě staví dům, většinou se používají cihly nebo beton. Alespoň na venkovní zdi.
Fakt, že pár ulic od domu kde teď bydlím staví banku z dřevotřísky, naprosto vystihuje Ameriku, její kulturu a její pohled na svět. Všechno tady je jak dům z dřevotřísky. Levný, jednoduchý, bez duše, bez nápadu, bez příběhu. Hlavně aby to bylo rychlý a funkční pro tuhle chvíli. Bude to prostě banka, nebude hezká, nebude ani ošklivá, žádnej prvek na tom domě v člověku nevyvolá žádný emoce. Staví se proto, že to bude prospěšný pro pár lidí co vlastní tu společnost. V době krize, o který tu všichni tak rádi mluví, nikdo nepotřebuje novou banku. A od takovýho domu z dřevotřísky nikdo nečeká, že vydrží po staletí. Že za sto, dvě stě let někdo vstoupí dovnitř, rozhlídne se a užasle si oddychne. Za pár let, až dřevotříska doslouží, banka uprostřed černošskýho ghetta bude třikrát přepadnutá a dvakrát zkrachovalá, přijede traktor, banku složí se zemí a postaví místo ní nový fast food. Z dřevotřísky.

Uff, napsat tenhle článek mi dalo zabrat. Trochu se bojím, že nedává smysl. Bohužel se stalo to, čeho jsem se obávala - věty mi naskakovaly v angličtině a překládat je do češtiny tak, aby to dávalo smysl mi zabralo hodinu. Nemám sílu na to to dokončit a to co jsem napsala ani není to, co jsem chtěla. No, zkusím to zase jindy, třeba je to jenom krátkodobej zkrat.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Článek dobrej, smysl dává, a příště piš klidně anglicky. Domy z dřevotřísky, to mě vžycky trochu fascinovalo. Ale vypadá to pak dobře ve zprávách o následcích hurikánů, a to se vyplatí. :-]

Sheda řekl(a)...

Jj, ma to smysl a je to tak, dobre napsany. Jak se probuh rekne anglicky drevotriska? Musim si to najit...